Recent, au fost anunțate rezultatele Concursului de granturi, organizat din mijloacele Fondului Național pentru dezvoltare regională și locală. Este un rezultat bun, ținând cont ca la el au participat 734 de autorități publice locale de nivelul I.
Printre învingători se număra si 15 primării din raionul Fălești.
Măsura 1.1 Construcția, extinderea, reabilitarea, modernizarea sistemelor de alimentare cu apă, de epurare a apei și de canalizare, destinate obiectivelor publice de interes local - 6 autorități publice locale.
Măsura 1.2 Instalarea iluminatului public -5 autorități publice locale.
Măsura 2.1 Construcția, renovarea, reabilitarea clădirilor publice, inclusiv prin măsuri de îmbunătățire a eficienței energetice (creșterea performanței energetice) a clădirilor publice - 2 autorități publice locale
Măsura 2.3 Construcția, reconstrucția edificiilor sportive, inclusiv a edificiilor destinate dezvoltării serviciilor sociale destinate populației din grupurile social vulnerabile (centre de îngrijire pentru copii, persoane în etate și persoane cu necesități speciale), inclusiv a infrastructurii medicale - 2 autorități publice locale.
Consiliul raional Fălești felicita administrațiile publice locale, primarii, grupurile de inițiativă implicate la pregătirea proiectelor cu prilejul obținerii finanțării in cadrul Programului „Sat european” si le dorește succese la implementarea lor.
- Detalii
- Accesări: 774
Astăzi, 14 iulie curent în orașul Fălești s-au desfășurat aplicații tactice la protecția civilă cu echipele primare de intervenție medicală cu medic și fără medic în caz de accidente rutiere (traume, combustie, evacuarea victimelor din autovehicul).
Activitatea s-a organizat în conformitate cu ordinul Președintelui Comisiei Situații Excepționale a raionului Fălești cu nr. 19 din 14.06.2022 și a Planului de pregătire pentru Protecția Civilă al anului 2022.
Un cuvânt de salut și care este scopul aplicațiilor practice la protecția civilă a transmis către participanți domnul Sergiu Fîntînă, Președintele Comisiei Situații Excepționale a raionului Fălești, Președintele raionului.
Au participat și reprezentanții organelor de conducere a Protecției Civile din raion, Domnul Veaceslav TAMBUR, Vicepreședintele Comisiei Situații Excepționale a raionului Fălești, Vicepreședintele raionului și Domnul Iurie Bobu, coordonatorul medical a Protecției Civile.
La aceste exerciții au participat 2 echipe primare de intervenție medicală cu medic din cadrul Spitalului raional Fălești, 2 echipe primare de intervenție medicală cu medic din cadrul Centrului de Sănătate Fălești, Chetriș, Mărăndeni, Bocșa, Glinjeni, Ciolacu Nou și Ișcalău și au fost dotate cu echipament individual de protecție cu cantitate suficientă de materiale medico-sanitare și transport.
Scopul evenimentului a fost de a transmite cetățenilor despre acordarea primului ajutor și despre măsurile de protecție a cetățenilor în caz de accidente rutiere.
- Detalii
- Accesări: 749
- Detalii
- Accesări: 731
Astăzi, 11 iulie curent, Domnul Sergiu FÎNTÎNA, Președintele raionului a convocat în ședință operativă șefii direcțiilor, secțiilor și serviciilor din cadrul Consiliului raional, unde au fost prezentate informațiile privind activitatea sudviziunilor subordonate Consiliului raional care s-au desfășurat în perioada săptămînii precedente 04.07.2022-10.07.2022, și planificarea activităților care urmează să se desfășoare pe parcursul săptămînii curente 11.07.2022-17.07.2022.
- Detalii
- Accesări: 686
La data de 12 iulie al anului curent, orele 11:00, în incinta Palatului de Cultură „Mihai Volontir” din orașul Fălești, va fi prezentat documentarul „Eva noastră” de Ana Gurdiș, prezentat și premiat la festivalul european TIFF, cu premiul Pitch Winner at Telefilm Chișinău – Documentary workshop (2020).
Filmul relatează istoria unei familii, în care ambii parteneri au dizabilitate locomotorie și a fetiței lor, care s-a născut perfect sănătoasă, despre determinarea părinților în a-i oferi un viitor cât mai bun copilului lor.
După vizionarea documentarului, participanții vor avea ocazia să participe la o sesiune de întrebări și răspunsuri cu producătorii, autorii, precum și cu protagoniștii filmului.
Evenimentul este organizat în cadrul proiectului Consiliului Europei la Chișinău „Promovarea standardelor europene în reglementarea domeniului audiovizualului din Republica Moldova”.
La eveniment vor participa reprezentanții autorităților naționale, precum Ministrul Muncii și Protecției Sociale, Directoarea Centrului Național de Cinematografie, cât și reprezentanții de țară a World Bank, UNDP, UNICEF, Ambasada SUA și Delegația Uniunii Europene în Republica Moldova, cât și locale.
- Detalii
- Accesări: 687
Astăzi, Valeria Muduc , mica scriitoare din satul Albinețul Vechi a venit în ospeție la Președintele raionului cu cartea sa denumită ,,Poveștile Valeriei”. Cu mare drag de carte Domnului Sergiu Fîntîna i-a fost înmînat frumoasele povești scrise de Valeria.
Actualmente eleva clasei a III-a în cadrul Instituției Publice Liceul Teoretic ,,Mihai Eminescu” din orașul Fălești, a reușit la vârsta de 9 ani să scrie un mănunchi de povești, toate raportate într-o carte, prima carte.. Dragostea pentru carte moștenită de la mama a dezvoltat talentul de a scrie povești la o vârstă foarte fragedă, chiar din primii ani ai copilăriei. Prima poveste a văzut lumina zilei la doar opt anișori ai Valeriei, urmând mai apoi altele opt.
Lansarea oficială a primei cărți va avea loc în toamna anului curent, cu îndemnul către toți copii cît mai mult să citească cît mai multe file din cea mai mai frumoasă vârstă a copilăriei.
- Detalii
- Accesări: 765
Stimați făleșteni!
Astăzi se împlinesc 73 de ani de la al doilea cel mai mare val de deportări, al moldovenilor în înghețurile Siberiei.
6 iulie 1949 – Ziua comemorării victimelor celui de al doilea val al deportărilor. Este zi de doliu pentru comemorarea băștinașilor noștri, părinților, fraților și surorilor noastre, moșilor și strămoșilor noștri - victime ale celui de-al doilea val de deportări, cel mai mare val al deportărilor din Moldova. Peste 35.000 de persoane, majoritatea femei și copii, au fost trimiși în cele mai îndepărtate regiuni ale fostei Uniuni Sovietice, precum Siberia sau Kazahstan.
Operațiunea JUG a început în noaptea de 5 spre 6 iulie 1949, la orele 2 de dimineață și a durat până la ora 8 seara a zilei de 7 iulie.
Conform datelor oficiale, în ziua de 6 iulie 1949, au fost deportate în Siberia 11.293 de familii din Moldova sau peste 35 mii de oameni . Sursele neoficiale afirmă că aceste cifre nu reflectă întreaga proporție a dramei moldovenilor, deoarece numărul victimelor deportărilor a fost calculat reieșind din 3 membri ai familiilor. Se știe, însă, că au fost ridicate familii cu 7-8 și chiar 14 copii. După alte surse, cele 11.293 de familii reprezentau 35.796 persoane, din care 9.864 bărbați, 14.033 femei și 11.889 copii.
Arestările s-au făcut noaptea cu forțele soldaților, gospodarii arestați împreună cu familiile lor, cu copiii, cu bătrâni, fără a li se permite să ia rezerve cu ei, au fost urcați cu forța în vagoane pentru vite și duși în Siberia. Toate bunurile - casele, utilajul țăranilor deportați - au fost transmise colhozurilor, iar o parte din ele au fost furate, vândute de către organele financiare ale raioanelor respective. Mulți dintre gospodarii deportați nu au mai revenit în patrie, au fost împușcați pe drum, au murit de foame, de boli, de durere sufletească, de muncă peste puterile lor.
Râuri de lacrimi s-au scurs, familii distruse, suflete mutilate de copii se ascund în spatele acestor cifre şi rapoarte seci ale deportărilor-crime împotriva umanităţii.
În această zi de doliu este obligația noastră să comemorăm băștinașii noștri deportați, să păstrăm vie amintire și să ne rugăm pentru cei care au suferit și au murit urmare a deportărilor. Un omagiu deosebit aducem victimelor deportărilor care au supraviețuit.
…Ne dorim ca astfel de evenimente tragice să nu se mai repete niciodată.
Președintele raionului Făleșt
Sergiu FÎNTÎNA
- Detalii
- Accesări: 898